Etiketter

tisdag 13 november 2012

Måltidsplanering

Jag och Axel valde köttfärsås och spaghetti för att det är en billig måltid (den är billig för att den inta har så många dura ingredienser i sig) och man kan laga den snabbt. Vi använde extra mycket morötter för att det blir nyttigare och för att det är rätt årstid för morötter. Vi använde också ekologisk blandfärs för att det är bättre för miljön(för den kommer från ett ställe nära. . Till salladen hade vi rivna morötter för att det är en god och nyttig rotfrukt med mycket a-vitamin. I spaghettin är det mycket kolhydrater och i köttet finns det mycket protein. Kolhydraterna i spaghettin får man mycket energi av, proteinet i köttet bygger upp muskler och a-vitaminet i morötterna hjälper synen.

Ingredienser: 150g ekologisk blandfärs
150g morötter
En vitlöksklyfta
1/2 gul lök
1 1/2 krossade tomater
2 krm salt
1 krm peppar
2krm örtkryddor
2 msk tomtaketchup
Pizzakrydda 1 msk
50g riven ost

Spaghettin:
150g spaghetti
2litter vatten
1 1/2 salt

Hur vi gjorde

Jag började hacka och skala löken vitlöken medan Axel hämtade ingredienser. Jag satte på spisen och vi la ner löken och fräste den tills den var ljusgul sen så tog vi fram blandfärsen och delade upp den och lätt den brynas med löken i 5min. Nu satte vi på vatten kokaren och hämtade spaghettin sen kokade vi den i 7min i en kastrull. Sen hämtade vi krossade tomater alla kryddor och tomatpuré och hällde ner dem i pannan sen lätt vi det sjuda i 5min. Sen var det klart och vi la upp det på en tallrik med riven ost över.

resultat: Jag tyckte att det blev gott och konsistensen var bra den var inte för rinig eller för torr. Det var mycket smak och spaghettin var bra kokad och det var inte för mycket tugmotstånd (al dente).

Jag tyckte det gick ganska snabbt och lätt att göra måltiden. Vi kunde ha det lite mer städat på vår köksplats och vi kunde ha hämtat ingredienserna innan vi började men jag blev rätt nöjd mer vår måltid.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar