Etiketter

onsdag 11 mars 2015

Ska man ge tiggare pengar?




Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?

Konsekvens etiker ja

Som konsekvens etiker som vill ge pengar tänker jag att om jag ger pengar till tiggaren så kan jag ge hen en chans att förbättra hens framtid så att hen slipper sitta på gatorna i regn och kyla. Kanske försörja sin familj så att de kan äta och leva i hyfsade omständigheter. Om jag hjälper min medmänniska så kanske det leder till att fler gör det och att tiggeri minskar pågrund av att det inte behovs längre. Och med pengarna kanske de kan uppfostra sin barn och ge dem kläder och den uppfostran de behöver.



Konsekvens etiker nej

Om jag ger pengar till tiggaren så kommer hen inte att förstå att tigga inte är det bästa. Utan kommer tillbaka nästa dag för att få mer pengar eftersom hen nu vet att hen kan få pengar från mig. Istället för att ta ansvar och gå till arbetsmyndigheten och hitta ett jobb med lön som definitivt är högre än vad de får på gatorna. På det sättet hjälper jag hen på ett sätt genom att få hen att hitta något bättre. Så att de kan uppfostra deras barn till att få ett bättre liv en de själv hade innan. Det kan förekomma att 



Pliktetiker ja

Det är min plikt som person att försöka hjälpa min medmänniska så ofta jag kan. Och tiggaren har ju barn vilket är det viktigaste som finns. Barn är ju framtiden och om jag kan hjälpa hen att ge sina barn mat och husrum så är det klart att jag ska göra det. Jag vill ju ge hen och hens barn en lite bättre framtid så bra som jag kan göra det även om det inte är mycket. Så att de kan komma upp på deras fötter och kanske börja om med ett bättre liv.



Pliktetiker nej

Det är min plikt som pliktetiker att inte stödja det som är fel. För om jag ger pengar till tiggaren så stödjer jag bara att hen sitter där och samlar upp pengar andra har tjänat ihop istället för att hen jobbar själv. Sen så kan det ju vara en organisation som har lagt upp det som om tiggaren har barn som behöver mat. Det kan vara både och men det är min plikt att inte stödja det dåliga som pågår. Och om det inte är en organisation så hjälper jag genom att inte stödja fortsättningen av organisationen som utnyttjar fattiga mot deras egna bästa






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar