Etiketter

onsdag 12 september 2012

Tenn


Uppgift: Har tenn samma egenskaper före och efter smältning?

Syfte: Att veta vad fysikalisk är.

Hypotes: Jag tror att det inte kommer att vara samma egenskaper när man har smällt det, men jag tror att det kommer se ut likadant. Men jag tror att den kommer att bli hårdare. Jag tror inte den kommer att knaka efter man har smällt den. 

Material: Tenn-bit, brännare, smältdegel, tång, batteri, lampa, sladdar x2. 

Utförande: vi tog en tenn bit och smälte den. viskulle kolla om den ledde elektricitet, och den gjorde det, vi gjorde det före smältning, Efter smältning var den fortfarande ledande. Vi tog en spik och ristade lite i tennet, det fungerade efter smältning också.

Resultat: vid böjning knakar tennet, men inte efter att smält. Färgen var silvrig, efter  smälting var den fortfarande silvrig och den ledde elektricitet lika bra efteråt.

Slutsats:färgen har blivit lite mer silvrig. När jag ristar så blir det repor Och den leder elektricitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar