Etiketter

torsdag 16 oktober 2014

Pälsen fortsättning

Gustav böjde sitt huvud i ledsenhet. 
- Hur är det Gustav? Frågar Richardt. 
- Gustav var tyst ett långt tag innan han reste sig upp tog pälsen och gick ut genom dörren.
 -Gustav vänta! Ropar Ellen.
 -Gustav vänder sig om och kollar mot Ellen några sekunder innan han utan en min vänder sig om. Ellen springer mot Gustav men Richardt stannar honom.
 -Låt honom gå, Säger Richardt medan han hindrar Ellen för att springa.

Gustav går ner för gatan och funderar vad han skulle kunnat gjort bättre. Om jag hade haft pengar skulle hon gillat mig då? 
- Godkväll herr. Säger en främling till Gustav när han går förbi.
- Godkväll? Säger Gustav förvånat.
Kallade han mig nyss herr? Gustav kollar sig runt omkring. Folk verkar le och nicka mot mig. Gustav känner på pälsen och vet att det är respekt i hans kläder. Han sträcker på sig och tänker, även om jag inte har länge att leva så ska jag ta nytta av det. Gustav stoppar ner händerna i fickorna och känner något prassla han knyter handen runt det och tar upp en hel bunt med pengar. 

Richardt håller om Ellen medan hon sitter och gråter. 
- Är där här rätt? Frågar Ellen. 
- Du vet själv att det inte skulle hålla, Säger Richardt.
- Jag vet men det känns så fel att göra så här, Säger Ellen med gråt i rösten.
Ellen ställer sig upp och går ut från rummet medan Richardt stannar kvar tänker igenom situationen.
- Vi kan resa iväg Ellen bara du och jag ett tag, Säger Richardt i ett uppmuntrande försök. 
- Vart då? Frågar Ellen.
- Vart du vill jag har massa pengar i min päls vi kan åka nu om du vill, Säger Richardt energiskt.
Richardt går ut i hallen och inser direkt sitt misstag.
- Skit jag gav kappan till Gustav, Halv skriker Richardt.
Richardt öppnar dörren och ropar efter Gustav i hoppet om att han fortfarande är kvar.

Ellen och Richardt är och går. Det var en vecka sedan dem senast hört från Gustav. Plötsligt stöter de på en grupp som står samlade runt vad som liknar en brottsplats med flera poliser. De bryter sig igenom massan och ser Gustav ligga på marken orörlig. 
- Gustav! Gustav! Ropar ellen förtvivlat.
- Han är död frun, Säger en av poliserna.
- Han dog av alkohol förgiftning efter att han spenderat flera tusen kronor på puben, Säger den andra polisen.  
Runt omkring Gustav ligger flera pengasedlar och två tomma sprit flaskor.
- Ursäkta frun är ni en anhörig till den här mannen? Frågar en av polisinspektörerna. 
- Ja, Säger Ellen förtvivlat.

Ellen vänder sig om och Richardt står stelt av skräck. Inget av detta hade hänt hade om han inte hade gett honom pälsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar